deklerkseninjordanië.reismee.nl

Dag 10

Weer thuis na een lange terugreis.

Jordanië is prachtig maar ze hebben wel een afvalprobleem , iedereen gooit alles maar gewoon op straat.

Mensen zijn super vriendelijk , zeker onze chauffeur Mustafa.

10 dagen was eigenlijk te kort, was best lekker geweest om nog minstens 2 dagen extra te hebben .

Vliegen met tussenstop liever niet maar ja het scheelde toch wel erg veel met 4 man, Caïro AirPort heeft geen fijne stoelen en een lange tussenstop dus we hebben een lounge geboekt voor €28 p.p incl WiFi , heerlijke banken en eten en drinken .

Was echt het geld waard om te doen .

Het is zeker de moeite waard om naar Jordanië te gaan en laat het ons weten dan kan Mustafa je helpen .

Met z’n alle op vakantie was al weer 5 jaar geleden dus dat was ook weer leuk , haha maar denk wel voor het laatst.

Zal nog wat extra foto’s plaatsen en wil jullie bedanken voor het volgens van ons reisblog

Groetjes de Klerksen

Dag 9

Vandaag onze laatste dag in Jordanië , wat een prachtig land !

Vandaag konden we een beetje uitslapen dus dat was wel lekker .

Ontbijt was uitgebreid en de koffie te drinken .

Nog een keer naar de dode zee gelopen om nog even te drijven en wat foto’s te maken .

De zee was best aardig stukje lopen en onderweg stonden borden waar hij was in andere jaren, je kan zien dat hij wel erg snel aan het opdrogen is.

Heb mijn handen nog een keer in de modder gezet want het schijnt goed te werken tegen allergie en exceem , je weet maar nooit.

Koffer gepakt en we moesten wachten op chauffeur maar die kwam later want had pech met de auto.

Nog maar wat te eten genomen in het hotel en toen op weg om Amman nog even te zien .

Het theater, citadel en de moskee bekeken.

Lekker gaan eten en sisha gerookt en toen even in hotel een hazeslaapje gedaan.

Helaas is het voorbij en gaan we via Caïro weer terug naar Brussel.

Dag 8

Vanmorgen om 6 uur stond Mustafa voor de deur na zijn eerste gebed .

In Aqaba , letterlijk langs de weg gegeten , brood, humus , falafal en muntthee .

Heerlijk en geweldig om half 7 al een drukte van belang.

Moesten voor 5 man met tip wel 5 JD afrekenen .

Hele gezinnen langs het strand die daar gewoon heel de nacht doorbrengen . Vrijdag is een vrije dag dus erg druk overal

Op naar de dode zee , over een weg waar werkelijk niks is.

Af en toe een kudde geiten met een paar mensen en een ezel.

Nog even in het visitorcenter van de grot van Lot gaan kijken en daar een plaspauze gehad.

We hadden een wandeling willen maken in een wadi maar de ene was erg zwaar en de andere dacht ik op de weg maar dat was niet zo. Dus maar overgeslagen voor daagje relaxen aan de dode zee, zijn best moe.

Rond 11 uur aangekomen in het dead sea spa resort , ziet er super uit. Kamers nog niet klaar maar snel badkleding aan en naar de zwembaden toe.

Even wat gegeten en kamer opgezocht.

Ons klaar gemaakt om te gaan drijven , wat een rare gevoel is dat zeg, toch net iets anders dan in een zoutwaterbad in de sauna .

Stond wel aardig wat wind en er waren best wat golven.

Ons lekker ingesmeerd met de zwarte modder er weer in het water.

We voelen superzacht aan nu.

Morgenochtend gaan we voor nog een sessie.

Lekker afgespoeld en even op het balkon de zonsondergang bekeken.

Even hier wat eten en dan nog even de gevaarlijkste weg afkijken in Jordanië , haha ze reden in de wadi rum waar je helemaal niet zelf mag rijden .

Morgen kunnen we uitslapen , Mustafa komt ons om 12 uur ophalen voor een rondje Amman .

Dag 7

Vandaag was de dag dat er gingen duiken.

Allemaal in pak gehesen , busje in en gaan .

Uitleg gekregen en Tonny en ik gingen samen met een instructeur mee . Ed en Freddy gingen ook samen.

Het was even wennen en wat dingen doornemen en daar gingen we.

Beide hielden we een hand vast van de instructeur en hij vroeg iedere keer of het goed ging. 1 keertje water in mijn bril naar dat kreeg ik eruit.

Gisteren van Freddy geleerd in het zwembad dus dat was wel handig.

Mooie vissen , zee egels en zelfs een zeeslang gezien .

Met de roze kwallen kon je spelen,deden je niks.

Over een tank gegaan en helaas moesten we al weer terug, vond het echt fantastisch .

Terug bleek dat het bij Ed niet gelukt was , hij voelde zich er niet prettig bij dus Freddy had nog niet gedoken .

Werd opgelost , zij ging met Tonny .

Ik was best jaloers dat Tonny nog een duik mocht doen

Freddy is nog een tweede duik gaan doen en Tonny en ik zijn met Amerikanen mee gegaan op snorkeltour.

Ed was nog even gaan snorkelen maar verloor een vin maar gelukkig nog terug gevonden door de duikers.

Al met al best vermoeiend en het is hier echt warmer dan warm.

Snel wat gegeten want ondertussen best al laat

Even allemaal rustig aan de rest van de middag en vanavond maar weer ergens gaan eten ,kregen bij papaya’s 15% duikerskorting en het menu zag er goed uit dus met de taxi daarheen .

Onze chauffeur kwam ook al naar Aqaba dus locatie doorgegeven aan hem en nog wat gedronken en sisha gerookt.

Morgen om 6 uur vertrekken we richting dode zee want er zijn wat wegwerkzaamheden en we hopen ze zo voor te zijn

Dag 6

Na de wadi rum woestijn naar Aqaba gebracht .

1 kamer was al klaar en dus maar even de koffers een beetje georganiseerd , 1 koffer vuile was hebben we al.

Het woestijnzand van ons afgespoeld en lekker een relax middagje pakken na de drukke afgelopen dagen

Heerlijk in en bij het zwembad gehangen en even onze rust gepakt

Taxi naar Aqaba genomen en naar de rooftop van het double tree gegaan , daar heerlijk gegeten en wat drankjes gedaan , dames hebben getrakteerd.

Dit op advies van Mustafa onze chauffeur.

Nu maar wat slaap inhalen en morgen duiken.

Dag 5

Vandaag eerst naar het Petra museum geweest , was net helemaal nieuw stond nog op de plattegrond dat het in het park was maar gisteren niet kunnen vinden natuurlijk.

Op naar de wadi rum woestijn , was niet zo heel erg lang , mooie uitzichten onderweg.

Mustafa heeft ons afgezet en komt ons vrijdag in aqaba weer ophalen , morgen gaan we met taxi naar Aqaba toe.

Er was iets mis met onze reservering maar gelukkig is het goed gekomen .

Alleen moesten we best lang wachten en konden we geen thee meer zien .

Eerst naar een cayon met tekeningen erin , toen kon je sandboarden wat niet veel mensen lukte De oudjes zijn niet omhoog gegaan , de benen deden nog iets te zeer na gisteren .

Little bridge en big bridge gezien , Ed is zelfs nog omhoog gegaan , meiden een stukje en ik beneden .

In ons kamp aangekomen, weer thee , veel thee en water .

Het eten werd uit de grond gehaald en er was een buffet, lekker gegeten en er werd muziek gemaakt en gedanst en sisha gerookt, heerlijk lemon-mint .

Beetje kletsen met andere Nederlanders en toen werden we opgehaald om te gaan slapen onder de sterren .

Op kussens en met veel dikke dekens werden er bedden gemaakt buiten en konden we naar de sterren kijken , super donker en een mooie sterrenhemel en vooral stilte.

We waren met nog 3 andere uit Schotland en Wales maar die zeiden vrij weinig.

Vroeg wakker natuurlijk want je ligt in de buitenlucht

Alles weer op en in de jeep en terug om te ontbijten .

Mochten even in tent van Nederlands gezin om ons op te kleden .

Terug naar the village en daar stond Ali op ons te wachten om ons naar aqaba te rijden

Dag 4

Vanmorgen vroeg op ,half 7 ontbijt en 7 uur stond Mustafa voor met de minibus. Om half 8 waren we binnen .

Wat is Petra mooi zeg , eerst door de kloof naar de treasury , adembenemend mooi.

Door naar boven naar de tombs daarna langs allerlei bezienswaardigheden .

Ondertussen werd het al aardig warm en de zon stond hoog aan dr hemel.

Tijd voor drinken en eten , was echt een heerlijk buffet , ging net open dus alles super vers.

Toen flink aan het afdingen geslagen en voor 25 Dinar 4 ezels geregeld maar dat was geen succes.

Op een ezel de trappen omhoog was geen geintje dus snel weer afgestapt en toch maar gaan lopen.

Dit was een flinke tocht , ik , Carla , had het bijna niet gehaald maar toch maar doorgezet

De stappenteller op de telefoon geeft aan 55 verdiepingen dus ja ik moet wat aan mijn conditie gaan doen dat staat vast.

Uitgepuft in de schaduw en toen de weg weer terug , nu alle trappen weer naar beneden .

Op de trappen kwamen we een bekende tegen die zelfs een cadeautje voor Freddy bij zich had omdat hij wist dat we op dezelfde dag in Petra zouden zijn.

Mustafa kwam ons na een Whatsappje weer ophalen en onderweg hebben falafel en shoarma gehaald , echt heerlijk.

Opgegeten bij het zwembad met prachtig uitzicht .

Om 20:00 na gebadderd te hebben weer terug naar Petra om het te zien in het kaarslicht , was ook leuk om te zien , al met al bijna 22 kilometer gelopen vandaag , hierna doen we geen stap meer denk ik .

Na Petra by night weer opgehaald en nam Mustafa ons mee naar waar hij altijd sisha rookt , eerst nog taart gekocht en zo Freddy’s verjaardag gevierd.

Ed kreeg ook nog een prachtig ring van Mustafa want iedere goede man heeft zo een ring om in Jordanië .

Nu slapen en morgen eerst nog naar het museum en dan op naar de woestijn

Dag 3

Na het ontbijt werden we opgehaald door Mustafa, langs de Starbucks voor koffie en op weg naar Mount Nebo.

Mooi uitzicht en een prachtig mozaïekvloer in de kerk.

Langs een winkel geweest met allerlei Jordaanse spulletjes, wat dode zee producten gekocht door de meiden.

In Madaba naar de mozaïekvloer gaan kijken met een oude kaart van de omgeving.

Onderweg werd het landschap heel anders en hebben we onderweg thee gedronken , gaan plassen op een wc met het mooiste uitzicht ooit

Het kasteel van Kerak was daarna aan de beurt, indrukwekkend om te zien.

Ergens langs de weg gegeten en daar zag onze chauffeur dat zijn band kapot was, dus reserveband erop en na het eten op zoek naar een nieuwe band, gelukkig gevonden

Laat aangekomen in Petra, gaan zo lekker slapen en morgen vroeg op om het wereldwonder te gaan bekijken.

Morgen vieren we natuurlijk ook Freddy’s verjaardag hier en gaan we s’avonds Petra by night bekijken.

Mustafa heeft morgen eigenlijk een vrije dag maar komt ons om 7:00 ophalen, echt geweldige man, mocht iemand ooit naar Jordanië gaan , wij hebben zijn nummer .